
1. Zakelijke gegevens
Oorspronkelijk:
Titel van het boek: Cuts deep
Naam uitgever: Evan Brothers
Het jaar van verschijnen: 2007
Naam auteur: Catherine Johnson
Dit boek:
Titel van het boek: messcherp
Naam uitgever: Eenvoudig communiceren
Het jaar van verschijnen: 2008
Naam vertaler: Anne-Marie Vervelde
2. Samenvatting van het boek
Angelo, een jongen die op de middelbare school zit, doet vaak ondeugende dingen. Hij steelt samen met zijn vrienden Axl en Steve spullen van jonge kinderen. De moeder van Angelo weet dat nog niet, ze is vaak weg van huis om te werken. De zus van Angelo, Tamara, is er wel achtergekomen. Tamara vind dat niet kunnen, maar ze doet er niet veel op uit. De familie van Angelo heeft niet zo veel inkomens, vooral Angelo niet. Daarom steelt Angelo. Telefoontjes, Mp3-spelers en ander apparatuur levert hij in bij Toni Telefoni om geld te krijgen.
Bij de bruiloft van Angelo’s tante leert hij een meisje kennen genaamd Savanna. Angelo vind Savanna leuk, maar of Savanna hem ook leuk vind, weet hij niet. Door met Savanna te praten is Angelo te weten gekomen dat Savanna op een circusschool zit. De volgende dag gaat Angelo naar de circusschool om Savanna te zien. Savanna vind het leuk om Angelo te zien, en Angelo vind dat ook. Angelo is verandert, hij is de hele dag al aardig geweest, hij heeft het ontbijt opgeruimd voor zijn moeder en hij heeft niet gescholden op Tamara. Waarschijnlijk komt dat allemaal door Savanna.
De vrienden van Angelo hebben €150 verdient door het stelen van een laptop. Angelo heeft ergens wel spijt dat hij niet mee was. Van dat geld kon hij veel leuke dingen doen, Savanna meenemen naar een club of voor Savanna iets kopen. Angelo twijfelt om te gaan stoppen met stelen, maar toch gaat hij door. Als Angelo wat steelt van jonge kinderen, krijgen die kinderen toch weer wat nieuws. Hij stopt niet, maar hij laat niks merken aan Savanna, dus gaan ze samen naar de film. Na de film gingen Savanna en Angelo naar Savanna’s huis. Savanna stelt haar twee broertjes voor. “Jamal en Jordan.” Ze heeft nog een broertje, Jerom, maar hij is niet thuis omdat een vriend van Jerom is beroofd. Angelo slikt en besluit om naar huis te gaan.
Angelo is al de hele week naar school gegaan, en hij heeft niet gespijbeld. Voor dat school weer begon zaten Axl, Steve en Angelo in het park. Er kwamen twee jongetjes aangelopen. Angelo herkende een jongetje, het was Jamal. Axl, Steve en Angelo liepen naar de jongetjes toe, om ze te beroven. Angelo wilt Jamal helemaal niet beroven maar toch doet hij mee. De jongetjes rende weg en Steve, Axl en Angelo rende ze achterna. De jongetjes rende richting het treinstation. Jamal sprong op het spoor, en niet veel later, kwam er een intercity aan. De politie is er snel, de helikopter land, maar het is te laat. Jamal is dood.

3. Over de auteur
Catherine Johnston is in 1962 geboren in Londen. Haar vader was een Jamaicaan en haar moeder een Weelsh. Voordat ze begon te schrijven zat ze op de St Martin’s School of Art om film te studeren. Haar eerste boek, The Last Welsh Summer, werd gepubliceerd in 1993. Ze heeft 14 boeken geschreven en gepubliceerd.
4. Leeservaringen
Onderwerp:
- Ben je door het verhaal aan het denken gezet?
Ja, door te stelen bereik je geen goede dingen. Er zitten veel dingen in het verhaal wat je beter niet kan doen.
- Wordt het onderwerp verrassend uitgewerkt of behoorlijk voorspelbaar?
Het verhaal was niet voorspelbaar, ik vond het namelijk erg verrassend. Vooral het einde. Ik had niet verwacht dat het broertje van Savanna een belangrijk onderwerp van het verhaal werd.
Gebeurtenissen:
- Zijn de gebeurtenissen herkenbaar?:
De gebeurtenissen in het verhaal komt wel vaak in het dagelijks leven voor. (Stelen)
- Bevat het verhaal genoeg gebeurtenissen om je te blijven boeien?:
Er zijn een aantal gebeurtenissen die op het zelfde onderwerp neer komen. Er zitten niet heel veel gebeurtenissen in het verhaal. Dat vind ik wel jammer.
Personages:
- Welke beslissingen die door de personages worden genomen vind jij vreemd of onbegrijpelijk?
Ik snap niet waarom Angelo door is gegaan met stelen. Hij twijfelde eerst om te stoppen, maar toch is hij doorgegaan.
- Heeft het gedrag, een uitspraak of een gedachte van een van de personages je aan het denken gezet?
Ja, de gedachte van Angelo: “Kinderen vragen erom, ze hebben dure spullen en rijke ouders. Die kopen toch een nieuwe model. Hij helpt de kinderen juist.” Ik snap wat hij bedoelt, maar het is stom dat je dingen gaat stelen.
Bouw:
- Vind je dat de gebeurtenissen logisch op elkaar volgen?:
Ja, het verhaal heeft weinig gebeurtenissen en komen op een gegeven moment allemaal samen.
- Zijn er meer verhaallijnen en zijn die goed met elkaar verbonden?
Er zijn weinig meerdere verhaallijnen, maar ze zijn wel goed met elkaar verbonden.
Taalgebruik:
- Vind je het verhaal lastig of makkelijk om te lezen? Heeft het taalgebruik hiermee te maken?
Ik vind het makkelijk om te lezen, dat komt vooral door de korte hoofdstukken en het lettertype.
- Zijn de zinnen makkelijk te lezen en bevat het verhaal weinig moeilijke woorden of juist niet?
De zinnen zijn erg makkelijk te lezen, omdat er weinig moeilijke woorden in staan en het is een prettig lettertype en grootte.
5. Verwerkingsopdracht
10. Maak van een gebeurtenis in het verhaal een strip van ongeveer zes plaatjes.

Maak jouw eigen website met JouwWeb