1. Zakelijke gegevens
Het boek wat ik heb gekozen heet: Ster!
de auteur van het boek is Veronica Hazelhoff en het boek is verschenen in het jaar 2000. De uitgever is Wolters Noordhoff.

2. De samenvatting van het boek
Stella (17 jaar) word gebeld door Steven Brons om mee te spelen met een film, Steven is een filmproducent. Toen Stella het vertelde aan haar ouders en zus Lena, hadden de ouders twijfels. Stella zei dat het voorlopig alleen een cameratest en het kennis maken met de regisseuse was, toen wouden de ouders eerst contact nemen met school over Steven. Door een telefoontje naar school werd het  duidelijk dat Steven Brons in orde was, want hij was vroeger een van de beste leerlingen en heel betrouwbaar. Stella kreeg toestemming om naar de auditie te gaan. Remco, een goede vriend van Stella, kwam er ook achter wat Stella van plan was om te doen. Een paar dagen later kwam Stella thuis met goed nieuws, ze is aangenomen, maar of de ouders het willen is nog maar de vraag. De ouders hebben Steven en de regisseuse Edith uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek. Stella bakte een appeltaart voor het bezoekje van Steven en Edith. Toen kwamen ze. De vader van Stella vroeg: “Waar gaat de film eigenlijk over?” Edith vertelde dat de film ging over het beschrijven van een meisje dat van het platteland naar de stad verhuist, ook komt ze in situaties terecht waar ze geen invloed meer op heeft. De vader van Stella vroeg in wat voor een situaties. “Er zijn een paar mannen die misbruik van haar maken” zei Steven. De ouders van Stella vonden dat niet zo leuk. Eerst wou de vader het script lezen voordat ze toestemming gaven. Ook wou de vader graag weten wanneer de opnames zou plaatsvinden. Dat was in de grote vakantie. Na een tijdje wist de hele school het al dat Stella mee ging doen aan een film door Lena, terwijl Lena het had beloofd om het niemand te vertellen. Het was zover, Lena en haar ouders pakten de koffers en gingen naar Zuid-Frankrijk. Stella ging de volgende dag naar Edith voor de opnames. Tijdens de vakantie en de opnames belden de ouders van Lena en Stella regelmatig naar Stella. Ze vonden dat Stella anders klonk, vreemd en kortaf. Gelukkig werd dat later anders. Toen Lena en haar ouders thuis waren van de vakantie viel het op dat Stella hele lange, rood geverfde haren had. Lena vond het haar “hoerig” staan. Gelukkig ging Stella de volgende dag naar de kapper. Lena vroeg zich af hoe het was gegaan. Stella vond dat het wel ging, het werk wat Edith deed vond ze erg druk. Stella zei dat de film rond kerstmis af zou zijn. Stella had nog wat voor Lena, een armbandje, wat Stella had gekregen van Edith. Lena vroeg zich af waarom. Waarop Stella antwoordde dat het meer Lena’s smaak was en niet die van haar. Lena bedankte Stella. Lena las de krant waarin het eerste interview met Steven stond. Stella was druk bezig met een verplicht Engels boek. Tijdens het interview kwam Lena erachter dat de film “Nachtschade” heet. Lena vond het maar een rare titel. Lena lees verder en er stond “In het begin waren de bedscènes wel moeilijk.” Lena vroeg zich af hoeveel bedscènes erin zaten. Stella antwoordde: “Een paar.” Steven belde, Lena nam op, hij zei dat ze naar de televisie moesten kijken. Want ze zenden de clip Nachtschade uit. Lena zat met haar ouders, Stella en Remco voor de televisie. Op tv zagen ze Stella met lang rood haar in een veel te dun bloesje. De première kwam dichterbij. In de kranten verschenen kleine advertenties met een foto van Stella. Na de advertenties volgden er affiches met dezelfde foto. Ze hingen door de hele stad. De film was inmiddels uitgebracht en het stond zowat in alle kranten. Lena en Stella keken samen naar de tv waarbij Edith het over de Nachtschade had. Ze kregen een fragment uit de film te zien. Later werd de hele familie uitgenodigd om te kijken voor de eerste voorstelling van de film. Remco heeft geen zin om te gaan. In de zaal worden enthousiaste reacties geuit, behalve door stella’s ouders. Ze zijn verward geraakt door de beelden van hun dochter. Lena en Remco gaan naar de première. Remco vindt de film afschuwelijk en verlaat de zaal, Lena achtervolde Remco en gaat met hem mee naar de foyer. Daar is Edith, de regisseuse. Door de zenuwen moest ze telkens overgeven. Lena en Edith horen een Applaus, ze gaan er naar toe. Er worden interviews afgenomen met Stella. De volgende dag verschijnt er een foto van Stella in de krant, met een interview. Stella wordt beschreven als een nieuw talent. Op school wordt er veel over de film en Stella gesproken. Bij Stella thuis wordt de druk. Er komen journalisten. Kinderen vragen om foto met handtekening. Er wordt ook veel gebeld. Helaas zitten daar veel hijgers bij. Pakketten post glijden door de brievenbus. Ondertussen gaat het met Stella niet goed. Ze spijbelt veel. Ze maakt geen huiswerk. Haar ouders en de mentor van school voeren lange gesprekken met haar. Stella heeft helemaal geen zin om te luisteren. Steven komt met enkele nieuwe voorstellen. Stella gaat op een aantal in.
Stella merkt dat Lena en Remco wat met elkaar hebben. Ze verlaat het huis waar ze is opgegroeid en wil geen contact meer met Lena. Tijdens de uitreiking van de Nederlandse Filmprijzen stort ze ècht goed in elkaar. Haar ouders brengen haar naar het platteland, in een vakantiehuisje achter de boerderij van janna, Stella’s penvriendin. De rust moet Stella weer tot zichzelf brengen. Na enige tijd zoekt Lena haar op. Lena maakt het goed met Stella.

3. Over de auteur
Veronica Hazelhoff wordt in 1947 in Groenekan geboren. Ze volgt de kunstacademie. Enkele jaren werkt ze als industrieel vormgeefster. Haar eerste verhalen verschijnen in het tijdschrift Taptoe. Uit deze verhalen ontstaat haar eerste boek: Nou moe!. Samen met Hierzo! En Auww! Vormt dat boek een driedelige serie. Veronica Hazelhoff krijgt voor haar werk een Zilveren Griffel, een Gouden Griffel en de Nienke van Hichtumprijs.
Een aantal andere boeken van de schrijfster: Fenna, In Sara’s huis, Mooie dagen, Naar Nebraska, De bijenkoningin, Elmo en Verloren paradijs.

4. Leeservaring
Onderwerp:
1. Is uitgekomen wat je van tevoren van het verhaal verwachtte?:
Ja en nee, ik had wel verwacht dat ze werd aangenomen voor de film. Maar niet dat ze in problemen kwam, ze deed het slecht met school en spijbelt. Dat had ik niet verwacht.
2. ben je door het lezen of bekijken van het verhaal anders over het onderwerp gaan denken?:
Een beetje, het lijkt me zelf wel leuk om mee te spelen in een film. Maar het kost wel veel tijd. Ook wil ik school gewoon afmaken en niet spijbelen, wat Stella in het verhaal dus wel heeft gedaan.

Gebeurtenissen:
1. Zijn de gebeurtenissen geloofwaardig en waarschijnlijk?:
de gebeurtenissen in het verhaal zijn erg geloofwaardig. Je kan natuurlijk mee spelen in een film, als je daar natuurlijk wel geschikt voor bent. Ik heb niks in het verhaal zien tegengekomen wat ongeloofwaardig is. Alles is geloofwaardig en alles kan wel ooit eens een keer gebeuren.
2. Zijn de gebeurtenissen verrassend, origineel en onvoorspelbaar of voorspelbaar en bekend?:
Het is verschillend, ik vond het onvoorspelbaar dat Stella ging spijbelen en geen huiswerk maakt. Ook vond ik dat verrassend, want ik had het niet zien aankomen. Wat wel een beetje voorspelbaar was is dat Stella uiteindelijk toch van haar ouders mee mocht spelen in de film.

Personages:
1. Veranderen de personages door wat ze meemaken en is dat begrijpelijk en aannemelijk?:
Ja, Stella mag uiteindelijk toch meespelen met de film, waarbij ze veel vertouwen heeft. Toch loopt dat een beetje uit de hand, want ze gaat spijbelen van school. Dat komt omdat ze zo druk bezig is met al het kritiek wat ze heeft gekregen, en ze het even niet meer ziet zitten. Ik vind het best wel dom dat ze heeft gespijbeld van school, maar toch kan je verwachten dat je kritiek krijgt als je beroemd bent. Daarom vind ik het best wel begrijpelijk.
2. Moet je zelf veel invullen over het innerlijk van de personages? Begrijp je ze goed of juist niet? Waar ligt dat volgens jou aan?:
Het innerlijk wordt in het boek goed beschreven. Ik begrijp de personages goed, vooral de hoofdpersonen want alleen bij die worden er gevoelens beschreven.

Bouw:
1. Heeft het verhaal een slot dat goed past bij de beschreven gebeurtenissen? Vind je dit een plezierig slot? Hoe komt dat?:
Het slot past goed bij de rest van het verhaal. Stella gaat naar haar penvriendin Janna, waarmee ze in het begin van het verhaal een brief van haar voorleest. Ook maakt Lena het goed met Stella, en andersom.
2. Vind je dat de gebeurtenissen logisch op elkaar volgen?:
Ja, dat vind ik. Het loopt in een logische volgorde en ik had geen verwarringen tijdens het lezen van het boek. Ook kwamen er geen tijdsprongen in het boek voor wat wel erg fijn was.

Taalgebruik:
1. Zijn de zinnen makkelijk te lezen en bevat het verhaal weinig moeilijke woorden of juist niet?:
Ik vond het erg makkelijk om te lezen, er werden geen “dure” woorden gebruikt wat ik erg fijn vond! Ook waren de zinnen niet al te lang of waren de woorden anders verwoord.
2. Bevat het verhaal veel beschrijvingen? Heeft dit gevolgen voor de leesbaarheid en het verteltempo.
Nee, het valt wel mee. Soms een beetje maar dat heeft geen negatieve gevolgen voor de leesbaarheid en het verteltempo.

5. De verwerkingsopdracht:

15. Maak een collage bij je boek.

Interview/2 pratende mensen:

Bij dit plaatje moest ik denken aan het interview toen Stella beroemd was. Dat ze veel interviews kreeg. Ook moest ik aan het kennismakingsgesprek denken van de ouders van Stella en Steven en Edith. 

 

Rood kapsel:

Stella moest voor de film haar haren rood gaan verven en lang laten groeien. Daarom vind ik dit plaatje passen bij het boek. Daarna is ze wel weer naar de kapper geweest om de rode kleur uit haar haren te halen.

 

Het platteland:

Janna, de penvriendin van Stella woont op het platteland. Aan het einde van de boek verhuist Stella naar het platteland om tot rust te komen. Daarom vind ik dit plaatje passen bij het boek.

 

Het gezin:

Dit plaatje vond ik een beetje lijken op het gezin van Stella en Lena. De twee dochters die je ziet zijn wel wat jonger dan dat ze in werkelijkheid zijn. Zo kan je een beetje inbeelden hoe het gezin van Stella er uit kan zien.

 

De ster:

Het boek heet niet alleen ster, maar ook wordt Stella later in het boek een ster. Vandaar het plaatje van de ster.

 

Klaslokaal:

Je ziet een klas, maar op een stoel zit niemand. Dat leek me een beetje denken aan het spijbelen. Wat ze aan het einde van het boek deed.

 

Filmapparatuur:

Het boek draait natuurlijk een beetje over een film en beroemd zijn. Vandaar de spulletjes die in een film wordt gebruikt.

 

2 mensen in een bed:

In de film komen bedscènes, waar de ouders van Stella niet zo blij om zijn. Vandaar dat ik dit plaatje goed bij de collage vond passen.

 

De Theaterzaal:

Op dit plaatje zie je een hele grote theaterzaal. Zat deed me denken aan de première, waarbij de familie van Stella werd uitgenodigd om de hele film te bekijken.

 

Boos kindje met huiswerk:

Op dit plaatje zie je een kindje dat haar huiswerk niet wilt maken. Dat deed me denken aan Stella. Stella wou in het einde van het boek haar huiswerk ook niet maken omdat ze het zat was van alle kritiek en zo kon ze zich niet concentreren.

Maak jouw eigen website met JouwWeb